در مقاله طرح کسب و کار چه فوایدی برای ایده و استارتاپ ما دارد؟ بیان کردیم یکی از فواید داشتن طرح کسب وکار امکان‌سنجی ایده است. با تهیه طرح کسب و کار اطمینان بیشتری نسبت به ایده خود پیدا خواهید نمود و با جدیت بیشتری به سمت آن گام برخواهیم داشت.

در حالی که بسیاری از طرح‌های کسب و کار به منظور متقاعد کردن بانکدارها یا سرمایه‌گذاران است شاید شما در گام اول نیازی به نوشتن یک طرح کسب و کار کامل نداشته باشید و بخواهید هر چه سریع‌تر ایده خود را مورد ارزیابی قرار دهید و ببینید که آیا ایده‌تان ارزش ریسک کردن دارد یا خیر.

تنها با پاسخ دادن به ۵ پرسش اساسی زیر خواهید توانست تا حد زیادی ایده‌تان را مورد ارزیابی قرار دهید و اگر ایده‌تان از این ۵ پرسش سربلند بیرون آمد زمان آن است که وقت بیشتری به آن اختصاص دهید.

  1. آیا بازاری برای محصولات/خدماتتان وجود دارد؟

اولین و مهم‌ترین قانون استارتاپی آن است که باید محصولات/خدماتی ارائه دهیم که افراد به آن نیاز داشته باشند. در غیر این صورت در حال فروش بستنی در روز سرد زمستانی خواهیم بود !!!

بعضی از افراد از شوق آنکه می‌خواهند هرچه زودتر کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند توجهی کمی به بازار دارند.

البته شاید محصولات/خدمات ما یک نیاز واقعی را پوشش دهد اما هنوز برای آن بازار از پیش تعیین شده­ای وجود نداشته باشد. ایجاد یک بازار جدید کار زمان‌بر و پر هزینه‌ای است حتی اگر یک نیاز واقعی را برطرف سازد.

با تحقیقات بازار کار خود را آغاز کنید و ببنید آیا بازار از محصولات/خدمات شما استقبال خواهد نمود یا خیر. پیشنهاد می‌کنم کتاب تست مامان را در این زمینه مطالعه نمایید.

  1. آیا در اجرای ایده‌تان ثروتی نهفته است؟

به عبارت دیگر آیا در ایده‌تان پولی نهفته است که زحمت اجرایی کردن آن را به جان خریداری کنید؟ راه‌اندازی یک کسب و کار، کاری بسیار چالش برانگیزی است و اگر پس از مدتی به پول دست نیابید قطعا آن کسب و کار را رها خواهید کرد.

ممکن است ایده تولید یک دستگاه جدید به ذهن‌تان رسیده باشد که برای تولید آن سال‌ها زمان سپری نمایید و مشخص نیست آیا کسی از آن استقبال می‌کند یا خیر. و اگر کسی هم از آن استقبال نماید سودی ناچیزی عایدتان خواهد شد.

برای راه‌اندازی و رشد یک کسب و کار حداقل ۲ الی ۵ سال زمان نیاز است و این زمان هرگز برای شما برنخواهد گشت!!! پس عمر خود را در کسب و کاری سپری کنید که پس از عبور کردن از مشکلات آن، بتوانید از منابع آن بهره‌‍مند شوید.

  1. آیا بازار ظرفیت ورود رقبای جدید را دارد یا اشباع شده است؟

ممکن است ایده داشته باشید که بازار خوبی داشته باشد و سود بالقوه فراوانی در اجرای آن نهفته باشد. اما شاید این بازار اشباع شده باشد و رقبای بسیار قوی در آن فعالیت داشته باشند که اصلا دوست ندارند سهم خود را از دست دهند. بنابراین ورود به چنین بازاری دشوار است.

با توجه به ایده و بازارتان، رقبای احتمالی را با دقت مطالعه کنید. دقیقا آنها چه چیزی پیشنهاد می‌دهند؟ محصولات/خدمات شما چه تفاوتی با آنها دارد؟ چه سهمی از بازار را می‌توانید تصاحب کنید؟

  1. آیا مانعی در برابر اجرای ایده‌تان وجود دارد؟

گاهی اوقات ایده‌ای دارید که نسبت به موفقیت آن مطمئن هستید. می‌دانید بازاری برای آن وجود دارد و از پس رقبا بر خواهید آمد و در صورت اجرا به ثروت دست خواهید یافت. اما می‌تواند مشکلاتی در برابر اجرای ایده‌تان وجود داشته باشد که از کنترل شما خارج است.

مجوزات و قوانین دولتی از جمله این موارد هستند. به دقت موانعی که می‌تواند در برابر کسب و کار شما مشکل ایجاد کند را بررسی کنید و به راه حل‌های ممکن فکر کنید. و یا شاید یک ایده بسیار جذاب باشد اما شما پول نقد لازم برای استارت و توسعه آن را نداشته باشید. بنابراین شاید لازم باشد به سراغ ایده‌ی دیگری بروید.

۵- آیا نسبت به اجرای ایده‌تان تعهد شخصی دارید؟

راه‌اندازی و رشد یک کسب و کار بسیار چالش برانگیز بوده و نیازمند انرژی، انگیزه و تلاش فراوان است. شاید لازم باشد برای مدت طولانی چندین برابر قبل تلاش کنید و سختی‌های فراوانی را به جان بخرید. اگر آمادگی و تعهد شخصی برای اجرای ایده‌تان را فعلا ندارید سریعا آن را از ذهن خود خارج کنید.

اگر ایده‌تان از پاسخ به این پنچ پرسش سربلند بیرون آمد به شما تبریک می‌گویم! چرا که ایده ارزشمندی دارید و ارزش پیگیری کردن را دارد. پس با جدیت بیشتری به سمت آن گام بردارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *