طرح کسب و کار

دو رویکرد کاملا متفاوت میتوان نسبت به راه‌اندازی یک کسب و کار درپیش گرفت. می‌توان راه اندازی یک کسب و کار را همانند زمانی درنظر بگیریم که میخواهیم یک موشک را به فضا پرتاب کنیم.

برای ساخت و پرتاب یک موشک لازم است چندین سال زمان صرف کنید و از پروتکل ها و طرح های پیچیده پیروی کنید تا در نهایت بتوانید یک موشک را به فضا پرتاب کنید. اما کوچکترین اشتباه میتواند نتیجه چندین سال زحمت را به یک باره تباه کند.

متاسفانه بسیاری از کسب و کارها دقیقا همانند پرتاب موشک عمل میکنند. یعنی چندین ماه زمان اختصاص میدهند تا طرح های کسب و کار پیچیده تهیه کنند و بعد از آن چنیدن ماه صرف طراحی محصول خود میکنند و شاید در مرحله بعد چندین ماه زمان صرف میکنند که چگونه محصول خود را به بازار عرضه کنند و وقتی محصول خود را به بازار عرضه میکنند به نگاه متوجه میشوند تمام فرضیاتشان در مورد آن محصول غلط بوده و مشتریان از محصولات و خدمات آنها استقبال نمیکنند.

در عوض راه اندازی یک کسب و کار باید همانند راندن یک خودرو باشد. یعنی بتوانید سریعا کنترل کسب و کارتان را در دست بگیرید و هرجایی که به مانع برخورد کردید سریعا تغییر مسیر دهید. در واقع باید بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن یک طرح کسب و کار آماده کنید و بعد از آن، بدون درنظر داشتن ایده آل گرایی یک نسخه اولیه از محصول و خدمات ارائه دهید و بازخورد بگیرید که آیا مشتریان از محصولات/خدمات شما استقبال کرده اند یا خیر.

درصورتی که مشتریان از محصولات/خدمات شما استقبال نکردند باید سریعا تغییر مسیر دهید و رویکرد متفاوتی اتخاذ کنید و طراحی محصولات/خدماتتان را به سمت خواست مشتریان سوق دهید بازخورد بگیرید و دوباره این روند را تکرار کنید. قطعا بدین شکل نتیجه مطلوب تری خواهید گرفت و احتمال شکستتان خواهش خواهد یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *